Zeitschriften » Internationale Situationniste » Numéro 6
Lothar Fischer • Reuben Keehan (translation) • Dieter Kunzelmann • Uwe Lausen • Heimrad Prem • Helmut Sturm • Hans Peter Zimmer

On Social Repression in Culture

Individually, the artists of the modern era who do not simply reproduce the permissible mystifications have all clearly been more or less rejected to the fringes of social life. This is because they are obliged to pose — even through illusory or fragmentary means — the question of the meaning of this life: the question of its use; while it remains without meaning, it has no lawful use outside of passive consumption. By its very nature, then, it signals the wretched conditions of an uninhabitable world. And their personal exclusion from the world — by the comfortable or attractive separation of tragic elimination — is produced naturally, so to speak.

On the contrary, avant-garde groups — or individuals among them — who formulate a definitive program for changing all of these conditions come up against a consciously organized social repression. The forms of this repression have changed a lot since, say, forty years ago, with the development of society itself and that of its enemies.

In the Europe of the 1920’s, fingers were pointed at whatever scandalized the permissible social and cultural values; the avant-garde was considered accursed. In the society that has developed since the second world war, there are no longer any values whatsoever, and as a result the accusation of not respecting a particular convention can no longer find an audience among the backwards sectors of the public, and remains attached to a rather outmoded system of coherent conventions (much like Christian conception). For those who carry on the project of creating new values, the controllers of culture and information no longer stir up scandal: they tend to be the unshakable organizers of silence.

These new conditions of struggle initially postpone the work of a new revolutionary avant-garde; hindering its formation and then slowing its development. But they also have a very positive sign: modern culture is empty; no solid force can be opposed to the decisions of this avant-garde, from the minute it is successful in making it known as such. The sole task of this avant-garde must be to impose a day of reckoning before it compromises its discipline and its program. This is exactly what the Situationist International intends to do.

This declaration was published in February 1961 in issue 4 of Spur, organ of the German section of the SI.

FORVM des FORVMs

pre-moderation

This forum is moderated before publication: your contribution will only appear after being validated by an administrator.

Who are you?
Your post

To create paragraphs, just leave blank lines.

Hypertext link

(If your message refers to an article published on the web or to a page providing further information, please enter the title of the page and its URL below).

FORVM unterstützen

Die Digitalisierung des FORVM und der Betrieb dieser Website ist ein Projekt von Context XXI. Im Rahmen von Context XXI sind bereits 5667 Beiträge veröffentlicht. 9972 Beiträge warten derzeit darauf, der Texterkennung zugeführt und verfügbar gemacht zu werden. Context XXI kann Euch in den kommenden Jahren noch Vieles bieten. Das kann zu unser aller Lebzeiten und dauerhaft nur mit Eurer Unterstützung gelingen. Ganz so wie unsere alternativen Zeitschriften auf Abos angewiesen waren und sind, so ist dieses Projekt auf regelmäßige Beiträge von Euch Lesenden und Nutzenden angewiesen — hier heißen sie halt fördernde Mitgliedschaften:

Persönliche Daten

bzw. zweites Namensfeld bei juristischen Personen

z.B. "p.A. Kommune 1"

einschließlich Hausnummer und ggf. Wohnungsnummer

Mitgliedschaft

Ich trete hiemit dem Verein Context XXI - Verein für Kommunikation und Information als förderndes Mitglied in der gewählten Beitragsgruppe bei. Ich kann meine Beitragsgruppe jederzeit ändern.

SEPA-Lastschriftmandat

Ich/Wir ermächtige/ermächtigen Context XXI – Verein für Kommunikation und Information, Zahlungen meiner/unserer Mitgliedsbeiträge von meinem/unserem Konto mittels SEPA-Lastschrift einzuziehen. Zugleich weise ich/weisen wir mein/unser Kreditinstitut an, die von Context XXI – Verein für Kommunikation und Information auf mein/unser Konto gezogenen SEPA–Lastschriften einzulösen. Ich kann/Wir können innerhalb von acht Wochen, beginnend mit dem Belastungsdatum, die Erstattung des belasteten Betrages verlangen. Es gelten dabei die mit meinem/unserem Kreditinstitut vereinbarten Bedingungen. Zahlungsart: wiederkehrende Lastschrift (Recurrent)

Advertisement

Erstveröffentlichung im FORVM:
August
1961
Numéro 6, Seite 28
Autor/inn/en:

Lothar Fischer:

Geboren 1933 in Germersheim, gestorben 2004 in Baierbrunn bei München. Bildhauer, Mitgründer der Gruppe SPUR.

Heimrad Prem:

Geboren 1934 in Roding (Oberpfalz), gestorben 1978 in München. Maler, Mitgründer der Gruppe SPUR.

Helmut Sturm:

Geboren 1932 in Furth im Wald, gestorben 2008 in Pullach bei München. Maler, Mitgründer der Gruppe SPUR.

Hans Peter Zimmer:

Geboren 1936 in Berlin, gestorben 1992 in Soltau. Maler und Bildhauer, Mitgründer der Gruppe SPUR.

Dieter Kunzelmann:

Geboren 1939 in Bamberg. Mitglied der Gruppe SPUR und der Situationistischen Internationale, später Mitglied im Sozialistischen Deutschen Studentenbund (SDS), Mitgründer der Kommune I, des Zentralrats der umherschweifenden Haschrebellen und der Tupamaros West-Berlin, in den 80er-Jahren Abgeordneter der Alternativen Liste Berlin.

Uwe Lausen:

Geboren 1941 in Stuttgart, gestorben 1970 in Beilstein bei Stuttgart. Maler, Mitglied der Gruppe SPUR und der Situationistischen Internationale.

Reuben Keehan:

License of this contribution:
Gemeinfrei
Diese Seite weiterempfehlen